Látom, elég durva elutasítottságot okozott az előző írásom. Sebaj, max. 1 év és másként látjátok majd a dolgot.
Visszatérve a napelemre:
http://www.earth-policy.org/Indicators/Solar/2007_data.htm#fig1
Tényleg nem voltam pontos. Egy nagyobb szénerőmű 1000 MWatt teljesítmémyű. 2007 végén 12500 MWatt teljesítményű napelem volt installálva világszerte. Mondjuk átlagosan 20% hatásfokkal működtek (ez reális), akkor 2500 MWatt a termelt energia.
Vagyis 2,5 nagyobb szénerőmű.
Ezért neveztetek sokan tájékozatlannak. Hm.
De az írásommal igazán az olajválságra szerettem volna felhívni a figyelmet, mert az olajnak jelenleg nincsen alternatívája ill. ez a legsürgetőbb problémája az emberiségnek.
Olvasgassátok pl. a következő oldalt, egy, már elhunyt iráni olajmérnök elemzéseit a csökkenő olajkitermelésről. Leírja, melyik évben, kb. mennyit fog csökkenni. Eddig nagyon úgy tűnik, telitalálat és 2009-ben kezdődik a következő fázis, imár évente 4% hanyatlással:
http://www.sfu.ca/~asamsamb/homedown.htm
Ebben persze az export land model még nincsen benne.
Csak azzel ne gyertek, hogy a biodizel vagy ethanol majd helyettesíti az évi kb. 7% visszaesést.
Ehhez a tőzsdék mit fognak szólni? Ugye most a recesszió szelére is nagy a zuhanás.
A 2012-es DOW tippem nem lenne túl nagy érték, az biztos...
Az új közös blog végleges formája : részben fizetős.
Bárki számára elérhető, bizonyos menüpontok azonban zártak, és csak blogtagoknak elérhetőek. Gondolom sejtitek, melyek azok. Mondjuk így : a megítélésem szerint érdemi információval bíróak zártak. Ez a link az új közös blogba visz :
http://www.dlphkozosblog.eoldal.hu/
Bárki számára elérhető, bizonyos menüpontok azonban zártak, és csak blogtagoknak elérhetőek. Gondolom sejtitek, melyek azok. Mondjuk így : a megítélésem szerint érdemi információval bíróak zártak. Ez a link az új közös blogba visz :
http://www.dlphkozosblog.eoldal.hu/
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
4 megjegyzés:
Nem olvastam el minden cikket a linkelt oldalról, csak az olajjal kapcsolatosak egy részét. A legjobb összefoglaló talán a Peak Oil: end of the modeling phase. (Ha valaki nem akar végigmenni az összesen).
Az ugye nem vitás, hogy peak oil lesz. Az valószínű (a cikk alapján biztos) hogy máris itt van, vagy nagyon hamar itt lesz.
Bevallom, örök optimizmusomat drop meg tudja egy ici-picit rázni, de a Mad Max-szerű kifejletet nem tartom valószínűnek. (Vö. drop 2012-es DOW tippje).
Nem becsülném le a kapitalista világban az ár növekedésének szerepét.
Össze lehet hasonlítani a magyar és amerikai benzinárakat.
Az USA még közel sem tart ott ahol mi, érdemes megfigyelni hogyan reagál az amerikai (talán a legrugalmasabb) társadalom az üzemanyagár növekedésre.
Érezhetően növekszik az alternatív energiák futtatása is az utóbbi 1-2 évben. Mi lesz, ha igazán komoly tőke áramlik majd az ágazatokba?
Az olajnak sokrétű a felhasználása - energia, üzemanyag, vegyipar - csak kisebb része nem helyettesíthető alternatívával (szerintem az üzemanyag a legnehezebb, a többi igen).
Én abból indulok ki, hogy mi történik akkor, ha van motiváció.
(Még nem igazán van, de már lassan kezd alakulni)
Nem kétlem, hogy a jelzálog és egyéb lufik, összejátszva az olajjal, szép Dow értékeket tartogatnak még.
2011-12-től viszont már másra számítok. (Ez alapján mondjuk lehet még éppen a 2012 is a mélypont...főleg ha a játékosok inkább elkenik, minthogy borítsák a bilit).
De úgy érzem, nálad a 2012 nem mélypont, vagy egy válság vége, csak éppen egy állomás a folyamatos válságban.
Kíváncsi vagyok nagyon, nem kell már sokat aludni és meglátjuk drop!
:)
Én azért továbbra is optimista vagyok a hosszútávot (15-30 év) illetően. Világvégét nem várok. (Nostradamus állítólag igen)
Az USA-ban az olajfelhasználás 70%-a közlekedésre megy, 25%-a pedig az iparba. Ez utóbbi sem helyettesíthető szerintem (vagy csak ki %-a, de pontosan nem tudom). Vagyis totálisan függők vagyunk.
A 2012-t csak úgy írtam, természetesen évről-évre durvul a helyzet.
Én is szeretnék optimista lenni, de a megoldás csíráját sem látni sajnos.
Most még nem látni a megoldásokat, vagy csak elméletben léteznek.
De szerintem nem kell innen dupláznia az olaj árának, hogy akár a közlekedési, akár az ipari felhasználásban elkezdjenek a megoldások megvalósulni.
Egy példa csak: az USA-ban a SUV értékesítés zuhan, a különféle kis fogyasztású megoldások pedig vezetik az értékesítést (Toyota Prius, Honda vagy bármely japán cég hasonló autói).
Londonban a klasszikus, jelképnek számító fekete taxikat látványosan elsöpri a Green Tomato (és hasonló) taxivállalat. Ki gondolta volna akárcsak 2 évvel ezelőtt, hogy ez megtörténhet?
Ugyanez lesz az iparban is, a költségek emelkedésével.
Lesz egy átmeneti időszak, amikor még csak zajlik az átállás - az nem lesz gazdasági értelemben szép időszak.
De éppen a költségek kényszerítik ki a változásokat, amiknek most még nincs meg a megfelelő motivációja.
Az egyensúly megbomlott, hektikus időszak jön, de az egyensúly mindig létrejön ismét, csak más szinteken.
Erre már nincsen idő.
Már belinkeltem korábban a Hirsch elemzést, ami az USA kormánynak készített 2005-ben:
http://www.acus.org/docs/051007-Hirsch_World_Oil_Production.pdf
Megjegyzés küldése