Az új közös blog végleges formája : részben fizetős.

Bárki számára elérhető, bizonyos menüpontok azonban zártak, és csak blogtagoknak elérhetőek. Gondolom sejtitek, melyek azok. Mondjuk így : a megítélésem szerint érdemi információval bíróak zártak. Ez a link az új közös blogba visz :

http://www.dlphkozosblog.eoldal.hu/

2008. február 28., csütörtök

A fordításról (irányváltás)

Közérthetően az alapok , egyszerűen fogalmazva :

Azzal a szemlélettel, miszerint a tőzsdén "vásárlók" vagyuk, hamar szakítani kell. Ez nem piac. Itt nem csak veszünk azért, hogy drágábban eladjunk. Beszállunk egy irányba. Fel vagy le. Long vagy short. Buy vagy sell. A beszállás nagysága nagyon fontos. Minél megalapozottabb az irány, annál nagyobb lehet a mértéke.
Ha nem adjuk meg magunknak azt a lehetőséget, hogy mindkét irányba tudjunk pozicionálni, akkor fele annyi lehetőségünk lesz, dupla annyi időráfordítással. És megmarad nekünk a vásárlási kényszer, és az aljvadászat. Nem tisztem reklámozni senkit. Nagyon kevés régi tőzsdés publikálót tartok értékesnek. Nagyon keveset. De Vakmajom erről már eleget írt. Tessenek elolvasni, ha nekem nem hisznek, amit az aljvadászatról ír. Nem így hívja, (ez a kifejezés asszem saját találmány) de ha nem tudok shortolni, akkor arra várok, hogy végre longolhassak. És az árcsökkenés óhatatlanul belevisz a vásárlásba, ha már látszólag eleget szakadt az instrumentum. Ha shortolni is tudok, eszembe sem jut szakadások közepette arra várni, mikor lesz elég olcsó már. Hiszen shortolok. Miközben nyerő vagyok, az árfolyam csökken, nyugodtan alszom, és nem ragadok be. Ha a shortot zárom, akkor sem kapkodom el a longot, meg kell várnom ,míg a jelek megérkeznek, és akkor. Hogy épp az árfolyam mennyi, az tökéletesen mindegy. A lényeg, a beszállópontomhoz képest abba az irányba induljon ,amerre beszálltam. És ne szórakozgasson helyette.
A fordítás egy szembenézés. Elfogadása a saját magam ostobaságának, annak, hogy még kapufát sem sikerült rúgnom. Alaposan mellélőttem. Nem arra ment , amerre számítottam. A stopp megvéd a gigabukótól.
Hogy jön ide a fordítás? Mint észrevehető, shortból longba sosem fordítok nagyobb egységgel, csak longból shortba. Az indexeknél az egyértelműen így van a legtöbbször. A devizapiacon a direkt részvényárfolyammal haladó instrumentumokat szintén így kezelem. Pld. Gbp/jpy. Ha longolom x egységgel, akkor a fordítása mindig több, mint x egység.
Ennek oka egyszerű. Ha tévedtem, és short irányba nekindul az árfolyam, akkor az a feltétel teljesüljön, hogy valóban jó helyen fordítsak. Ehhez ad segítséget a TA, és annak is a hosszabb időtávos veziója. Ezt sose becsüljétek alá, még a fundamentumok is megtévesztőek (mert hírek semmi más, melyeket kozmetikázni is lehet akárhová), de a hosszútávú TA nem hagy cserben sosem. Csak ki kell ülni. Ezért fontos a poziméret, mert mondjuk pld egy havi chart szerint trédelve nagyon leromolhat a helyzet, de ha kibírod, hogy 3 hónapig rá sem nézel, akkor szép eredményeket lehet elérni. Ha ránézel, megrémülsz, és zársz. Vagy örömmámorodban szintén. És a pozi nem fut ki rendesen. Tehát a short, ha tényleg jó helyen van azért több egység, hogy a tévedésem gyorsan visszajöjjön, a shortirány pedig mindig heves, és nagyerejű. Hangsúlyozom , most rv piacokkal direkt mozgó instrumentumokról vagy indexekről van szó. Más instrumentumoknál ez nincs.

Erre volt is egy példa most a gbp/chf short kapcsán, először 3 egységgel shortoltam, de abból kettőt már visszaadtam, az utolsót kifuttatom, amíg megy. Ezért több gyakran a short fordítás, mint a long tétel.

15 megjegyzés:

Névtelen írta...

Kedves DLPH!

Éppen ez az amiért én TDT-zek. Merthogy annyira sík hülye vagyok a tőzsdéhez, hogy fogalmam sincs, hogy hogyan, és mit lehet napon túl shortolni. Igyekszem én utánaolvasgatni dolgoknak, de vagy én vagyok vak, vagy tényleg annyira ostoba vagyok, hogy nem jut el az információ a kisagyamig, de az az igazság, hogy több helyen is olvastam már, amit most itt írtál, hogy nem szabad csak egy irányban gondolkodni, de egyszerűen sehol nem látom a gyakorlatias választ, hogy ugyebár mit lehet shortolni napon túl. Ha tudnám, akkor talán én sem TDT-znék... Bár az utóbbi két hétben már azt sem csináltam, hanem csak ültem, és néztem ki a fejemből, hogy ez lehetetlen, hogy itt megállt az élet, vagy mi van, de én semmit nem merek csinálni. Pedig alapvetően egy zöldfülű (2007. december 10. óta tőzsdézek, úgyhogy, annyira zöld a fülem, hogy az már szégyen), ostoba, kereskedési kényszerben szenvedő, és fuj-fuj TDT-ző emberke vagyok. De még ezzel együtt sem mertem lépni az utóbbi két hétben szinte semmit.
És már kínomban tegnap azt kezdtem nézni, hogy talán kéne venni pár napra egy kis FOTEX-et, 720-nál, de végül a kezemre csaptam, mert nem merek longolni mostanság. De ez borzasztó egy állapot, hogy fogalmam sincs, hogy mit lehet hosszabb távon shortolni. És hiába próbáltam kialakítani egyfajta stratégiát, az ugyan nagyjából működőképesnek látszik (már amikor betartom), de ez csak a TDT-re vonatkozik, mert ez az egyetlen kereskedési mód, amivel az eddigi rövidke pályafutásom alatt legalább időnként nyerni is tudtam valamicskét. És olvastam már több írásodat is, ahol elítéled a kezdők TDT-zését, és én is szeretnék normálisan kereskedni, de, mivel én nem tudom, hogy mit lehet napon túl shortolni, és hosszabb távra longolni nem merek, így aztán kényszerTDT-zek... Persze, hülye szó, hogy kényszer, mert hisz senki sem kényszerít, senki nem áll pisztollyal a hátam mögött, hogy TDT-zzek, de valahogy olyasféle kényszer ez, mint amikor az ember el szeretne menni egy étterembe, és abból az ötből, amit ismer, négy zárva van, és kénytelen elmenni abba az egybe, amit ugyan nem tart a legjobb helynek, de legalább nyitva van, és nem tud választani abból a másik tíz-húsz nyitva lévő étteremből, aminek a létezéséről nem tud.
Lehet, hogy hülye hasonlat, de más nem jutott az eszembe...

Ivett

DLPH írta...

:))

Szia. Értem. Nos, a bux hatit biztosan lehet shortolni, napon túl is. Kérdezd meg a brokicégedet, ők megmondják.
És szerződést kell kötni. Egyedi részvényt én nem shorotlok csak indexet. HA olyan a szentiment, elég az.

Ha meg nincs gátszakadás, lehet mazsolázni a papírok közt.

A TDT életveszélyes, de ha nem tőkeáttéttel teszed, csak piciben, akkor annyira nem. De így is gáz, mert kötelező nap végén zárni.

Brokicégeddel beszélj erről, mindent elmondanak szerintem.

Névtelen írta...

koszonom a hosszu es kimerito valaszt. most mar ertem miert csinalod a forditast. Egy kicsit furanak tartom, hogy azert mert nem jott be amit vartal, azert a masik iranyba mesz nagyobb lottal.
de neked van nagyobb gyakorlatod es ahogy irod jol is megy.
$jo tradelest$
Geza

DLPH írta...

a shortirányba hevesebb és gyorsabb a menet a rv piacokkal direkt összefüggő intrumentumnoknál

ezért hamarabb visszajöhet a bukó

Kissherceg írta...

hűha itt komoly identitás zavarok léptek fel a TDT mellett :)):))

Névtelen írta...

Köszi DLPH! Most utánanéztem, és csak a BUX0812-t tudnám most napon túl shortolni.
Közben a devizán is gondolkodom, bár valamikor írtad, hogy az annyira másképp működik, és csak a nagyon tapasztaltak próbálkozzanak vele. Úgyhogy ez a gondolat elrettentő még számomra, mert tapasztalatról azért nálam még nem nagyon lehet beszélni...

Ivett (azaz Lenina, csak későn vettem észre, hogy reggel a "civil" nevemmel írtam alá a hozzászólásomat)

ui: Herceg, ugye nekem írtad, amit írtál? Ha módod volna a bővebb kifejtésre, azt megköszönném!

Kissherceg írta...

arra gondoltam, hogy egyszer Ivett, egyszer Belaként írtad alá :))
Csak mert megköszöte a szép választ aért...

Mellesleg a TDTn mindenki átesik meg a kereskedési kényszeren, kinövi a trader. Viszont meglepően hamar csapátl bele.. Deviza sztm még erős neked, tőzsdézés is több év mire vmit konyítasz igazán...


u: Bocs:)

Névtelen írta...

:)))) Béla még nem voltam :))) Igazából a Lenina, és a Leni neveket használom a neten, azoknak pedig, akik ismernek személyesen, a levelet a civil nevemen szoktam aláírni, ami ugyebár, mint ahogy lelepleztem itt magam: Ivett. A Béla már valóban identitászavar lenne :)))) Ha száz évig gondolkodom, akkor sem jöttem volna rá, hogy erre akarsz utalni, úgyhogy külön köszönet a bővebb válaszért!!! Igen, azt sejtem, hogy a deviza erős nekem, meg a tőzsdézés is jópár évembe beletelik, de ha nem csinálom, ha nem figyelek, ha nem igyekszem képben lenni, akkor sosem lesz tapasztalatom.
Éppen ezért gondoltam úgy, hogy egy olyan minimális összeggel kezdek neki a próbálkozásnak, amit akár a boltban pár hét alatt simán elvásárolgatok akármilyen haszontalan dolgokra. Olyan pénzzel, amit, ha elveszítek, könnyedén pótolok ismét, azaz viszonylag könnyebben tudok harmincezret összeszedni ismét, ha úgy alakul a dolog, és próbálhatom újra. Van időm bőven, a tőzsde nem szalad el, ha minden igaz ;)

Szia:

Lenina, Leni, vagy Ivett, de semmiképpen sem Béla!!! :))))

Névtelen írta...

Off:Szia Lenina!!!

miért nem írsz a pf-re?

On:
Az időről: mindenki olyan sok időt ír, éveket.... Az OK.hogy több év kell, hogy csínját-bínját ismerje az ember, de szerintem ha max 1,5 év után az ember nem fordul nyerőbe akkor megette az egészet a fene...Nem évi 60%-ra gondolok (mint amire az elején gondoltam :-)
)hanem arra, hogy ne legyen az ember minuszban.
Különben az már mazohista aki mégis tovább csinálja.
Rosszul gondolom?


Szép hétvégét, sziasztok: Famo

Kissherceg írta...

Famo - első évem nyeresége, második vesztséges volt, akkor most mi a szitu?

Szerintem kitartás és elv kérdése. Mindenkinek máskor jön el az ideje, attól függ mennyit foglalkozik a piaccal.
A legfontosabb hiba, hogy minden kisbüfi (Én is) szerelmes lesz egy papírba és azt hiszi ebből lesz milliomos. Ezt találom pl egy fontos hibának.
Nem vagyok abban a helyzetben, hogy tanácsokat adjak, de ez is az elszántságon múlik, persze ember természete is sokat segít ill ront a dolgon.

szép hétvégét

Névtelen írta...

Hello,

két kérdésem van, a GBP/JPY milyen rv piaccal függ össze, és mely másik (nem egzotikus) párok hasonlóak, azaz rv követőek?

köszi
Pityke

DLPH írta...

1. jen, eur/jpy, gbp/jpy, usd/jpy
2 . frank eur/chf, usd/chf, gbp/chf

idővel ez változik

Névtelen írta...

Kedves DLPH!Megértettem az írásod,nagyon jó.Ha olyan lesz(lenne)a helyzet,az Oti longot megfordítanád shortra?SARIKA2

DLPH írta...

Szia. Nem. Bét short lenne, de azt sem csinálom a gupok miatt.

Arra ott a dow short, ami szépen képes hozni is. ÉS sokal kiszámíthatóbb, és nincs gup.Csak vasárnap éjjel, mert hétvégén bezár. De amúgy non-stop.

Ez nagyon fontos a stoppok elhelyezése miatt.

Névtelen írta...

Én is kicsit off: Szia Famo!
Azért nem írtam a pf-re, mert nem nagyon van mostanság sok időm, csak gyorsan átfutom reggelente ezt a blogot, és nap közben időnként rápillantok a tőzsdére, aztán lemondóan legyintek, hogy ma sem maradtam le semmiről...
Májusban lesz a közigazgatási vizsgám, és arra tanulok most fenemód. A munkahelyem megtartása a GYED után is most fontosabbnak tűnik bármi másnál. A tőzsde pedig megvár :)

Lenina